Arrival in Australia, X-mas and NYE - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Ashley - WaarBenJij.nu Arrival in Australia, X-mas and NYE - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Ashley - WaarBenJij.nu

Arrival in Australia, X-mas and NYE

Door: Jip

Blijf op de hoogte en volg Ashley

01 Januari 2017 | Australië, Gold Coast

HAPPY NEW YEAR FROM THE GOLD COAST!!!
En toen was het alweer 1 januari, na een kort nachtje vonden wij het eens tijd worden voor een nieuwe update.

Even terug naar 20 december, toen we aan kwamen in Brisbane. De reis ging goed, eerste deel naar Chengdu werd door KLM uitgevoerd. Vliegen met China Southern was prima, helemaal toen we te horen kregen dat we een upgrade kregen naar business class, whoehoe. Gelukkig konden we wel kiezen bij het ontbijt: Chinees of Westers, . Het Chinese ontbijt bestond namelijk uit dumplings.

Eenmaal aangekomen in the Gold Coast, zijn we met Karen (Jip's nicht), Bruno en Fletcher (de boxers) lekker naar het strand geweest en naar het strand van Surfers Paradise om onze jetlag te voorkomen. Die avond vroeg naar bed gegaan en klokje rond geslapen.

Een paar dagen later zijn we naar de chocoladefabriek van Belgian Delights gegaan, waar ze bonbons maken. Hier werkt Christophe (Karen's man) en kregen we een uitgebreide rondleiding. Hier hebben we uitgebreid bonbons geproefd :-).

Kerst wordt hier iets anders gevierd dan dat wij gewend zijn in Nederland. Hier is een uitgebreide lunch met kalkoen wat traditioneler. Op 24 december hadden wij de X-mas arvo party hier thuis. De Australiërs houden nogal van aparte woorden te gebruiken, en arvo staat voor afternoon. Zo was ons geleerd om ons op de party voorstellen als: Jip the sparky en Ashley the bricky. Wat in normaal Nederlands niets anders is dan: Jip de elektricien en Ashley de metselaar. Zo gezegd, zo gedaan :-).

Kerstavond hebben we met zijn 4 doorgebracht met een seafood BBQ. En zijn we goed verwend door Santa.

1e Kerstdag kwamen er wat goede vrienden langs en hadden we een heerlijke brunch, waarbij wij ook Spaanse tortilla's hadden gebakken. Deze viel goed in de smaak bij iedereen. De avond hadden we een heerlijk diner met o.a. bugs. Dit is een een kruising tussen een kreeft en een garnaal, heerlijk!

Tweede Kerstdag staat hier bekend als 'Boxing day' dit is de dag dat de sale begint in de malls en is het overal idioot druk. Wij hebben de dag lekker doorgebracht bij the pool.

De dagen daarna hebben we wat dagtrips gemaakt. Allereerst zijn we naar Springbrook National Park gereden voor een flinke junglewandeling. Dit is ongeveer een half uurtje rijden van waar we verblijven. Eenmaal aangekomen maakten we ons klaar voor een flinke afdaling door de jungle. Beneden bereikten we de voet van een waterval. Jammergenoeg is het hoog zomer en heeft het niet veel geregend. Gevolg: een klein straaltje water dat naar beneden kwam. Ondanks dat was het een prachtig om te zien. Daar zetten we onze reis voort door de jungle naar wat beekjes met watervallen. Wederom prachtig. Daarna volgde de zware klim naar boven. Met temperaturen van zo'n 30 graden en flink wat luchtvochtigheid was het een pittige workout. Uiteindelijk hebben we een zware maar vooral mooie wandeling gehad van ruim 8km. Thuis aangekomen werden we beloond met een verkoelende duik in het zwembad.

De volgende dag vertrokken we al vroeg naar Byron Bay. Dit is een beroemd hippie plaatsje in Australië. Het licht net ten zuiden van de Gold Coast in een andere provincie: New South Wales. Het gekke is dat de provincie van de Gold Coast (Queensland) geen zomertijd hanteert. Daardoor ontstaat er een tijdsverschil van een uur tussen de Gold Coast en Byron Bay. Dit is vergelijkbaar met een situatie waarbij Nederland wel zomertijd hanteert, en België niet. Dus, als je de grens oversteek, heb je ineens een uur tijdsverschil. Het vervelende hiervan is dat het ochtends ook al erg vroeg licht: 4:30.
Kortom, we vertrokken vroeg naar Byron Bay omdat het daar dus een uur later is. Aangezien Byron een erg populair plaatsje is, was de urgentie om vroeg te vertrekken nog groter.
Enfin, eenmaal aangekomen in Byron zijn we naar de beroemde vuurtoren gegaan. Deze staat op een landhoofd dat tevens het meest Oostelijke puntje is van het Australische vaste land. Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over de azuurblauwe zee en hagelwitte stranden. Dit uitzicht werd plots nog mooier doordat Ashley ineens een groep dolfijnen spotte vlakbij de vuurtoren. Super mooi om dolfijnen in het wild te zien springen over de golven.
Daarna hebben we wat door het gezellige, sfeervolle centrum van Byron gelopen en geluncht. Leuk weetje: hier staat de duurste pub (beachhotel) van Australië met een vraagprijs van 75 miljoen dollar. Daarna nog even lekker naar het strand om vervolgens weer terug te rijden naar de Gold Coast.

De rest van de week hebben we lekker van het weer genoten en ons niet te druk gemaakt. Ook zijn Jip zijn oom en tante aangekomen op de Gold Coast om hier een paar dagen te verblijven. Zij wonen in Cairns. De plaats waar we binnenkort naartoe reizen.

De middag van 31 december hebben we uitgebreid geluncht in de jachthaven van de Gold Coast: zalig eten en ijskoude cocktails. Het was afzien met een strak blauwe lucht en 34 graden :).
Op NYE zelf hebben we wederom uitgebreid gegeten met oesters en coquilles. Het gaat er hier anders aan toe dan in Nederland doordat er geen vuurwerk wordt verkocht. Op enkele plaatsen (waaronder uiteraard Sydney) wordt door de overheid vuurwerk afgestoken. Het resultaat was dat het erg stil was op straat. Die avond zijn we rond 1:30 vertrokken naar het Surfers Paradise waar veel discotheken zijn. En het bleef nog lang gezellig.... Bij thuiskomst was het al weer licht en hebben we een verfrissende duik genomen in het zwembad. Het was een super toffe ervaring, NYE met het zonnetje en in je korte broek.

Vandaag, 1-1-2017, hebben we lekker onze kater verwerkt met het bakken van appelbeignets. Daarna opmaken voor de ultieme Hollandse nieuwjaarstraditie: de nieuwjaarsduik. Op naar Surfers Paradise in de BMW cabriolet om daar een duik te nemen en fris te beginnen aan 2017. Een ware belevenis.

De komende dagen relaxen we nog wat op de Gold Coast en gaan op surfles :). Op 4 januari zullen we met de auto vertrekken naar het noorden, richting Cairns. Ondertussen gaan we op verschillende plaatsen stoppen. 1e stop: Fraser Island.

Daarover binnenkort meer!

Nogmaals de allerbeste wensen voor 2017!

Love
Jip & Ash

• 01 Januari 2017 - 13:21

Ann Kooijman:

Wauwwwwww. wat hebben jullie het naar je zin. Zo fijn te lezen. Heerlijk genieten.
    Ook jullie nog de beste wensen en wie weet ;-) zitten we met zijn allen opeens in Austraie volgende kerst :-).

Dikke kus Ann & Hans

• 02 Januari 2017 - 09:12

Marja:

Dat komt helemaal goed daar down under!
    veel plezier nog!

• 02 Januari 2017 - 10:27

André:

Aloha jullie daar aan de Gold Coast. Mooi verhaal, ga vooral vaak zo door :-). Gisteren ook wat van jullie filmpjes gezien en wij twijfelen er nu niet meer aan: Ashley die van de oesters en de Moreton Bay bugs zit te smikkelen en de smile van Jip achter het stuur van de Z4: jullie hebben het naar je zin!
    Nog een tip t.b.v. het fotoboek: zet er ook een foto van jullie allerliefste gastvrouw en allergrappigste gastheer in. Dat verdienen zij (en later in Cairns) wel, me dunkt.
    Nog heel veel plezier en een prachtige autorit naar Cairns gewenst. xxx voor allen. Adios.

• 02 Januari 2017 - 18:33

Sara:

Hola, nou wat leuk allemaal zeg. Ziet er allemaal heel mooi uit daar, leuk dat jullie ons ook zo op de hoogte houden.Zo kunnen wij ook een beetje mee genieten.Geniet ervan en tot later, ik wil wel een mooie foto met een kangeroe he xx liefs sara

• 04 Januari 2017 - 20:53

Papa Fokkea:

jip en ash nog een gezond en welvaarend 2017 wens jullie een avontuur om nooit te vergeten en gezonde thuiskomst gr

• 08 Januari 2017 - 19:57

Saskia Kik:

Wauw wat een geweldige ervaringen, super om op afstand mee te genieten, heel veel plezier nog en geniet maar lekker daar.... xxx Saskia