Roadtrip Gold Coast to Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ashley - WaarBenJij.nu Roadtrip Gold Coast to Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ashley - WaarBenJij.nu

Roadtrip Gold Coast to Cairns

Door: Jip & Ashley

Blijf op de hoogte en volg Ashley

14 Januari 2017 | Australië, Cairns

Hallo allemaal,

Hierbij een nieuwe update van onze trip door Australië.
Waar waren we ook alweer gebleven? oja, onze reis naar Fraser Island.
Dit was de eerste stop van een roadtrip van ongeveer 10 dagen. In deze tijd zouden we de ruim 1700 km afleggen van de Gold Coast naar Cairns. De dag voordat we vertrokken hebben we overigens een dagtrip naar Brisbane gemaakt.

Nadat we onze huurauto, die overigens net een tank leek, hadden opgehaald, spraken we af met een studiegenoot van Jip. Zij, Marjolijn, is (net als wij) met haar vriend op reis door Australië om het succesvol afronden van de studie te vieren. We spraken af op de Gold Coast om te gaan lunchen. De tijd vloog. Ruim 3 uur later was het jammergenoeg alweer tijd om afscheid te nemen. Marjolijn en haar vriend bleven nog 2 dagen op de Gold Coast om vervolgens te vertrekken naar Nieuw-Zeeland. Wij maakten ons klaar voor een autoreis van 4 uur van de Gold Coast naar Hervey Bay. Hervey Bay is het kustplaatje vanaf waar de pond naar Fraser Island vertrekt. Het rijden hier was overigens wel even wennen: iedereen rijdt links. Nu is dat opzicht niet bijzonder maar als bestuurder zit je rechts in de auto. Het gevolg is dat de richtingaanwijzer en ruiterwisser omgedraaid zitten met als gevolg: bij het afslaan stonden met enige regelmaat de ruitenwissers aan :).

Voordat we vertrokken was ons aangeraden zo min mogelijk in het donker te rijden omdat de kans dan groot is dat je kangaroos aanrijdt. Die zitten snachts namelijk vaak op de weg. Je raadt het al: Jip en Ashley reden het laatste uur in het donker :). Gelukkig geen kangaroos geraakt.

Na een korte nacht in Hervey Bay vertrok Jip naar het bedrijf waarmee we een tweedaagse tour zouden maken over Fraser Island. Aangezien er geen verharde wegen zijn op het eiland mag je er alleen rijden met 4x4 jeeps. De jeeps waarmee we gingen waren in Jip zijn lievelingskleur: roze. Jip had zich opgegeven als chauffeur en mocht dus 2 dagen in een roze jeep over het eiland rijden met Ashley als navigator. Toen we op het eiland kwamen moesten we eerst over zanderige hobbelwegen door de jungle naar het stand dat aan de andere kant van het eiland was. Daarna 2 dagen over het strand scheuren om naar de mooiste plekken van het eiland te reizen: Maheno shipwreck, Eli creek en Lake Mckenzie. Al met al een hele toffe tour! Tijdens de trip hebben we nog 3 andere stellen ontmoet: Duiters, Zweedse en Brazilianen, hiermee zijn we die avond nog uit eten gegaan, super gezellig! En leuk om ook andere verhalen te horen.

Na de tour overnacht in Hervey Bay om vervolgens naar Rockhampton te vertrekken. Hier hebben we overnacht en zijn de volgende ochtend langs de plaatselijke dierentuin gegaan. We vonden de dierentuin erg leuk. Niet alleen omdat hij gratis was, maar vooral omdat we daar de eerste koala, kangaroo en krokodil hebben gespot. Verder was en bijzonder weinig te beleven in Rockhampton.

Na een ochtend richting een van de plekken waar wij het meest naar hebben uitgekeken: de Whitsundays Islands. Dit is een eilandengroep met de meest prachtige stranden. De Whitsundays zijn te bereiken van de kustplaats Airlie Beach. Hier hadden wij een leuk appartementje waar we een paar nachten hebben geslapen. Vanaf Airlie Beach vertrokken we met een zeilboot naar de Whitsundays om daar het pracht en praal te aanschouwen. Het was nog wel even spannend aangezien Ashley nogal last kan hebben van zeeziekte. Gelukkig deden de pilletjes goed zijn werk, en had ze nergens last van. De zee was megaaaa wild, wij zaten vooraan op de boot, wat betekende: golven opvangen :D, zaten we dan met onze gele regenjas aan, niet vanwege de kou maar van alle wilde golven die zo de boot op kwamen! Hele toffe ervaring met veel actie. Na ongeveer 2 uur varen kwamen we eindelijk aan op Whiteheaven Beach. Toets maar eens in op Google, je ziet dan alle bekende foto's. Onze foto's komen in de buurt zeg maar ;-). Adembenemend mooi en bijzonder om dit mee te mogen maken. Ashley had hier wel een aanzoek verwacht van Jip, maar helaas haha.
Eenmaal terug op de boot, vaarde we een stuk verder, waar Jip is gaan snorkelen. Ashley is nog een beetje bang voor alles wat onder water is, working on in :-). Hierna was het weer tijd om terug te varen, de zee was weer wat rustiger, dus dit was relaxt! Hele toffe dag was het!
De dag erna hebben we doorgebracht in Airlie Beach, midden in de stad hebben ze een lagoon. Dit is een aangelegd zwembad met een soort strandje. Dit hebben ze vooral in het Noorden omdat er in de zee nu stingers zitten (giftige kwallen), dus je mag alleen in de zee als er een stinger net is of met een stinger suit. De lagoons zijn dus echt een prima oplossing en gewoon gratis (we blijven Hollanders). Die avond ook nog even het nachtleven van Airlie Beach opgezocht, het staat namelijk bekend om het feesten en de jongeren. Super leuke avond gehad: Jip die heeft goede gesprekken gevoerd met de plaatselijke duiven van Airlie Beach ;-).

Na 3 dagen Airlie Beach was het tijd om door te rijden naar Townsville. Vanuit hier zijn we met de pond naar Magnatic Island (Maggie, mate) gegaan. Hier is weer een droom van Ash uitgekomen: koala's spotten. Maggie staat erom bekend dat daar een van de grootste populatie wilde koala's leven. Met 34 graden, midden op de dag, wandelend op zoek naar de schattige koala's. Geloof me, dat is niet altijd even leuk, en helemaal als je er geen een spot. Ash was er al weer een beetje klaar mee naar een paar KM, helemaal als je bedenkt dat je ook weer terug moet in die snik hitte. En ja hoor, het moment dat je het niet verwacht: de eerste koala met uiteindelijk als eindstand 5 wilde koala's gezien!!! Waarvan 1 baby, zo fluffy en cute! In de lonely planet hadden we ook gelezen dat rond 17:00 uur de wallabys gevoerd worden op een bepaalde plek. We hadden zelf ook wat voer gekocht, zodat we ze zelf ook konden voeren. En na een tijdje kwamen er een paar te voorschijn, en hebben we ze ook kunnen voeren. Zelfs nog een wallaby gezien met een kleintje in de buidel, echt zo schattig! Dit waren wederom wilde dieren, dat maakt het zo speciaal! Een ding is wel, je moet enorm veel geduld hebben met de wilde dieren, maar het is het allemaal waard. Maggie: je was top!

Na 2 dagen te hebben doorgebracht was het tijd voor het laatste stuk van de roadtrip. Tussendoor hebben we nog een stop gemaakt bij Paluma, waar ze rock slides hadden (natuurlijke water glijbaan). Super gaaf weer! Wel oppassen dat je geen steen raakt :-). Hier hebben we lekker gezwommen en een paar keer van de 'glijbaan' afgeweest.

Ondertussen zijn we aangekomen bij Conny en Evert in Cairns. Hier verblijven we de komende 10 dagen. En we hebben alweer een vol programma: trip naar The Great Barrier Reef, The Daintree forest, Cape Tribulation, overnachting in Port Douglas, met de kabelbaan naar Kuranda, watervallen tour en last but not least sky diven (dit hebben we nog niet geboekt ;-).

Hopelijk vonden jullie het weer leuk om te lezen. Laat een reactie achter als je wilt, vinden we leuk :-).

Love,
Jip en Ash

• 14 Januari 2017 - 10:14

Nikkiiiiiii:

Hoi schatjes ☺️

Wie schrijft toch deze mooie verhalen, ik heb zo m'n vermoedens

• 14 Januari 2017 - 10:17

Daan:

Wauw Jip en Ashley. Wat een leuk verslag weer. Wij hebben afgelopen jaar een roadtrip in Amerika gemaakt. Ook zo gaaf dus herken de verhalen wel een beetje

• 14 Januari 2017 - 10:19

Ann:

Ohhhhh wat een superverslag.......Ik geniet nog steeds mee. Nog veel FUN! xxxx

• 14 Januari 2017 - 16:48

Sara:

Hallo reizigers,

Zeker een leuk verslag weer, maar jullie hebben mij goed op de hoogte gehouden via whatsapp. Wat fijn dat je niet zeeziek bent geweest. Leuk hoor al die dieren, vooral de kangeroes. Veel plezier bij de familie en de leuke tour. Maar boek die sky-drive maar niet . Heel veel plezier nog.

Love you sara

• 14 Januari 2017 - 17:54

André:

Hey boppers,

Wat een saaie reis zeg! Als je dit allemaal zo leest dan lijkt het een goed besluit geweest te zijn om niet de hele reis minutieus voor te bereiden. Zeker met die, voor ons benijdenswaardige, temperaturen steekt jullie trip fantastisch in elkaar. Veel verschillende plekken, veel actie maar ook regelmatig je rust pakken, super!

Nu in Cairns aangeland (al in het zwembad gelegen?) en weer prachtige trips voor de boeg. Ma en ik kwijnen helemaal weg bij het lezen van jullie verslag en beleven het op onze manier ook weer een beetje. Sterker nog: Ma denkt al serieus over een reis naar Nieuw Zeeland. Dan zie je maar weer wat en levendig verslag te weeg kan brengen.

Nou Asley en Jip: graag wat vaker een verhaaltje,nog heel veel plezier, goede reis verder en mooie avonturen gewenst.

Adios

• 15 Januari 2017 - 17:28

Saskia:

Hai Ash en Jip,

Weer zo'n mooi verslag......wat een avontuur..erg mooi hoor

En fijn dat je niet zeeziek bent geworden Ash, ik word al zeeziek op een
    waterfiets (is echt waar) dus ik weet wat je gelukkig bespaard is gebleven :-)
    en skydiven tja is f een dingetje, schijnt supermooi te zijn...heb je het inmiddels al gedaan???

En niks mooiers dan wilde dieren spotten, ik heb in t verleden een rondreis Sri Lanka gedaan en het moment om de wilde dieren ook echt te zien.....SUPER

Geniet nog samen van al het moois en hou ons op de hoogte

PS Mamsje was gister nog op visite bij ons Ash. Kevin was jarig, was gezellig

Groetjes en Dikke kussen xxxxx Saskia

• 17 Januari 2017 - 11:40

Ashley :

Bedankt voor alle leuke reacties! Leuk om te lezen!!

Xxxxx